duminică, 17 martie 2019

flagg, lotus inflorit

Flagg says:
Mesaj pentru RAM:
@RAM
“Este tantra o eroare?”
Mda, de data asta ai reusit sa ma surprinzi un pic. In mod negativ, din pacate. 🙁
Ca fost misan care se respecta, ar fi trebuit sa stii foarte bine, in ciuda tuturor interpretarilor mai mult sau mai putin deformate de la curs, ca subiectul “tantra” nu poate fi abordat in mod atat de simplist, in alb si negru.
De exemplu, adu-ti aminte de lucrurile scrise in “Vijnana Bhairava”, cu care, ca fost cursant timp de atatia ani, ar fi trebuit sa te fi intalnit macar in varianta comentata de Osho(cei de pe la cursul de shivaism auzisera insa si de comentariile lui Jaideva Singh, asta cu mult inainte sa se discute mai in amanunt despre respectivul autor pe forumuri). Ce zici, tehnicile descrise acolo au ceva predominant tamasic si naspa in ele? Sau nu?
Numai ca “Vijnana Bhairava” nu e la origine un text de sine statator, ci e o parte dintr-un text mai mare, “Rudrayamala Tantra”(tot asa cum si “Bhagavad Gita” e o parte din “Mahabharata”). Iar “Rudrayamala Tantra” include si ceva chestii transgresive, tamasice(in opinia celor ca aand), inclusiv chestii erotice(Kumari Puja etc.).
Sau, ca alt exemplu care ar trebui sa iti fie familiar ca fost misan, ai avut vreodata impresia ca alde Abhinavagupta si Kshemaraja erau niste tipi din astia captivi ai “tamo guna” despre care tot vorbeste aand? 🙂 Si totusi “scoala” lor isi are radacinile in practicile foarte tamasice si transgresive ale unor tantrici din aia care bantuiau “campurile de crematie” si pe care i-a pomenit aand(kapalika, kalamukha etc.). Unii autori de azi(ex. David Gordon White in “Kiss of the yogini”) sunt de parere ca Abhinava & co. au reusit de fapt, printr-un efort destul de mare, sa “domesticeasca” si sa “sublimeze” o traditie care initial era intr-adevar destul de problematica, transgresiva, asociala(sau chiar antisociala)etc. Dar ce au realizat ei in final(lotusul ala pe care l-au facut sa creasca din noroi) tot epitetul de “Tantra” il poarta de multe ori(vezi ca exemplu ilustrativ in directia asta si titlurile unor texte ale lui Abhinavagupta – “Tantraloka”, “Tantrasara” etc.).
Sau, ca sa intram un pic pe teritoriul lui Intenselight, gandeste-te si cum stau lucrurile in cazul asta in tantrismul budist(vajrayana). Tantrele originale ale respectivului sistem(Hevajra Tantra, Guhyasamaja Tantra, Chakrasamvara Tantra, Vajrabhairava Tantra etc.) sunt pline de chestii transgresive, de practici erotice destul de extreme si de practici magice destul de negre si distructive(de-aia si multi tibetani de azi sunt foarte retinuti in a recomanda occidentalilor sa le citeasca “tantrele radacina” – si au si pe buna dreptate motive sa nu le convina o astfel de perspectiva si sa fie mai “timizi” cand vine vorba de textele lor de la origini 🙂 ). Numai ca pe langa textele alea mai exista si un volum mult mai mare de tantre secundare si comentarii – iar prin respectivele comentarii poti sa vezi cum elementele alea transgresive(etichetate de aand in bloc cu apelativul “tamo” din cate vad), se diminueaza pana la disparitie, locul lor fiind luat de alte lucruri care numai tamasice nu mai par a fi(ajungi uneori, de exemplu, sa citesti vreun text din asta “secundar” care teoretic face cica parte din traditia/ciclul “Guhyasamaja” si sa te intrebi, perplex, unde naiba e asemanarea cu “tantra radacina” care ar trebui sa justifice includerea lui in respectivul “lineage” textual.. 🙂 – sau, ma rog, poate asta mi s-a intamplat mie pentru ca “n-am nivelul” si n-am fost eu capabil uneori sa vad unde era de fapt legatura 😛 ).
Si in cazul asta e vizibil un ditamai lotus care a crescut din noroi. De altfel, exemplele de mai sus demonstreaza, zic eu, faptul ca asa cum exista in lumea asta un proces prin care unele cai spirituale pot degenera, in anumite conditii, pana la punctul in care nu prea mai seamana cu forma lor originala(vezi ca exemplu degenerarea crestinismului in timpul Inchizitiei sau Razboiului de 30 de ani), mai exista si un proces de sens invers prin care o traditie initial destul de nociva se poate “sublima” in ceva foarte elevat si benefic(sau, ca varianta secundara a procesului, o traditie initial buna dar decazuta poate “renaste” si reveni la o forma apropiata de ceva initiala – exemplu ar fi tot crestinismul in cazul asta, care pe langa mai multe decaderi particulare petrecute in anumite contexte istorice a cunoscut si “renasteri” si reveniri la spiritul initial).
Iar eu zic ca si in “tantrismul”(sau neo-tantrismul, ma rog) misan exista macar un mugure de lotus, daca nu un lotus deja inflorit(si nu ma refer in cazul asta neaparat la partea erotica). Crezi ca ar fi chiar cazul sa fie aruncat si mugurul ala odata cu noroiul? E drept ca noroiul ala e cam imputit si multi se plang de el de atata amar de timp, dar totusi.. 🙂

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

fatalul film - about Sleep #2

cinema imprivibil, cinema imprescriptibil, anemic cinema, desktop cinema, clinamen . slow cinema, fluxus, whatever, vimarsha. cinema ca una ...